Trafikslag i samverkan

Modern teknik gör att järnvägsspåren för höghastighetståg klarar avsevärt kraftigare lutningar än traditionell järnväg.
Därmed blir det möjligt att låta den moderna, snabba järnvägen följa de stora motorvägarna.
Och det ger viktiga vinster: Internationella studier visar att man får den starkaste tillväxten i korridorer där en höghastighetsförbindelse kombineras med andra trafikslag.
Dessutom kan nya barriärer i landskapet undvikas. Med en bana som klarar stora lutningar minskar även behovet av dyra broar och tunnlar.

rals

Bilden visar leden Nürnberg-Ingolstadt – ett bra exempel på hur järnväg och motorväg kan följas åt.

Ett modernt trafiksystem bygger på samverkan mellan olika trafikslag – intermodalitet. Det understryker betydelsen av att övergångar mellan trafikslagen underlättas.

Goda exempel finns: Det franska höghastighetståget TGV har en av sina stationer rakt under Charles de Gaulle-flygplatsen i Paris.

kastrup

På Kastrup (bilden) – Copenhagen Airport – har tågen sin station direkt under terminal 3. Incheckningen till flyget är bara en rulltrappa bort. Oslos flygplats Gardemoen har även den en tågstation.

I Europakorridoren får Landvetter liksom Arlanda och Skavsta moderna järnvägsförbindelser.