Ministern vill stärka Trafikverket – och konkurrensen

Regeringen vill se en ökad statlig styrning av järnvägsunderhållet. Samhällsvinsterna ska utredas fram till årsskiftet. Infrastrukturministern ser inga farhågor i sikte. – Vi vill se till att våra resurser går till järnvägsunderhåll och inte till något annat, säger Tomas Eneroth (S).

Läs mer!

Stockholm är för litet

Stockholm är för litet Stockholm Publicerad 30 jul 2019 kl 09.58 Att hävda att höghastighetsbanorna skulle tränga ut viktiga framtidssatsningar känns trångsynt när man anlägger ett större nationellt perspektiv, skriver Vd:ar för fyra olika handelskamrar. Foto: SHUTTERSTOCK Stephan Müchler, Vd Sydsvenska Handelskammaren.

Läs mer!

Stockholms Handelskammare har fel om höghastighetståg

* FEL FOKUS. För oss blir det märkligt när kritiker till nya stambanor säger att den regionala pendlingen ska prioriteras i stället, skriver företrädare för flera regionala handelskammare. Foto: Johan Nilsson/TT REPLIK.

Läs mer!

Eneroth (S) vill ha beslut om höghastighetståg

Eneroth (S) vill ha beslut om höghastighetståg Det börjar måhända bli lite tröttsamt med diskussionerna kring höghastighetstågens vara eller icke vara. Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) är dock flitigt engagerad för just detta i Almedalen, även om det fortfarande är ganska vaga svar om vart vi är på väg. Sedan Sverigeförhandlingen lämnade in sin slutrapport i december 2017 med underskrifter från berörda kommuner har frågan handlat om finansiering.

Läs mer!

Danmarks planer på vägavgifter ifrågasätts efter EU-dom som underkänner avgifterna i Tyskland

2A xx Published on juni 20th, 2019 | by Johan Wessman 0 Danmarks planer på vägavgifter ifrågasätts efter EU-dom som underkänner avgifterna i Tyskland 2019-06-20: EU-domstolen har underkänt det tyska upplägget med vägavgifter. Det anses diskriminerande eftersom tyska bilister får fordonsskatten sänkt med samma belopp som den planerade vägavgiften. Beslutet i EU-domstolen kan nu bli en käpp i hjulet på de danska planerna om att införa liknande vägavgifter under 202o.

Läs mer!

Nu startar utredningen om var järnvägen ska dras

I sommar påbörjas utredningen om var den nya höghastighetsjärnvägen ska gå på sträckan mellan Göteborg och Borås. Teknikkonsulten Ramboll vann Trafikverkets upphandling och kommer att genomföra utredningen som ska vara klar 2022.

Läs mer!

Järnvägsplan på gång för Linköping

Trafikverket har precis börjat med att ta fram en järnvägsplan för Ostlänken i Linköping som kommer att få stor betydelse för stadsbilden.

Läs mer!

Sverige behöver ny järnväg – nu!

Kapacitetsbristen på Sveriges järnvägar är stor och i kölvattnet av ett kollektivt miljöuppvaknande har den nu blivit än mer påtaglig. Skälen är många till att det brådskar att bygga höghastighetsjärnväg som länkar samman Sverige med Europa. 

Läs mer …

Atkins är med och levererar Danmarks nya höghastighetsjärnväg

När danska kronprinsen Frederik invigde den nya 6 mil långa stambanan mellan Köpenhamn och Ringsted i slutet av maj – var det kulmen på ett uppdrag som betytt åtta års arbete för Atkins i Danmark. Under samverkansuppdraget har Atkins tillsammans med Vässing, EKJ och Sweco levererat uppdraget, uppskattat till 200 miljoner till kunden Banedanmark. Den nya danska höghastighetsbanan som invigdes den 31 maj, är på 6 mil och har en maxhastighet för tågen på 250 km/h.

Läs mer!

De ska kämpa för järnvägen

ÖSTERGÖTLAND Den ideella föreningen Europakorridoren har valt ny styrelse. Deras uttalade mål är att få till en ny järnväg från Stockholm mot Malmö och Göteborg. Julie Tran är en av de nya ledamöterna.

Läs mer!