Då blir det byggstart för Ostlänken

Norrköping Upphandlingen är inte klar ännu, men en byggstartsceremoni för Kardonbanan är planerad till mitten av november.

.

Ostlänksbygget gör Kardonbanan ännu viktigare. För att höghastighetsjärnvägen ska få plats måste den nuvarande godsbangården flyttas. På

Läs mer!

Snart beslutsdags för höghastighetstågen

Ledare.
Med en vårspurt i högt tempo och storstadsförhandlingarna om kommunala bostadsåtaganden och kollektivtrafik avprickade, har Sverigeförhandlingen lagt grunden för statsmakternas vägval när det gäller framtidens kommunikationer och mönster för stadsbyggnad.

Läs mer!

Sträckan Järna och vidare söderut

Nu när avtalen mellan Linköpings kommun och Sverigeförhandlingen om Ostlänken färdigförhandlade efter en längre process och diverse…

del av ett system för höghastighetsjärnväg mellan Stockholm och Göteborg respektive Malmö. Höghastighetsjärnvägen planeras för persontåg i

Läs mer!

Ostlänken: Nu vill Trafikverket ha synpunkter på Skavsta-förslaget

Trafikverket utreder en flytt av Ostlänkens planerade station vid Skavsta flygplats till en ny bibana. Nu kallar Trafikverket till samråd…

är avsedd för höghastighetstågen och tanken är att de ska gå väldigt snabbt. Enligt detta förslag svänger inte höghastighetstågen in till

Läs mer!

Maria Rankka: Satsningarna på infrastruktur är otillräckliga

Gästkrönika Sverige behöver ännu större satsningar på infrastrukturen för att möta behoven de kommande decennierna, skriver…

att gå allsköns olika tåg på dem, vilket i sin tur riskerar tränga ut höghastighetstågen. Det sämsta av två världar – dyrt och dåligt.

Om

Läs mer!

Transeuropa (DK) v.32 – Analys av möjligheterna för en HH-anslutning

Transport-, Bygnings- og Boligministeriet kommer nu att inleda, i samarbete med de svenska myndigheterna, en inledande strategisk analys av en fast förbindelse mellan Helsingborg och Helsingör. Bra idé, säger DTLS direktör Erik Østergaard.

Läs även om ”Vägen vidare mot framtidens tåg”, ”Bättre tågdrift i Danmark” och ”Femern-förbindelsen – för eller emot?”

Läs veckans Transeuropa här: TRANSEUROPA. UGE 32

Läs även den ekonomiska analysen om Femern-förbindelsen: Økonomien i en fast Femernforbindelse

Kan Tumbosonen få upp snabbtågen på rälsen?

Tumbofödde Tomas Eneroth (S) fick i förra veckan efterträda det avgående statsrådet Anna Johansson (S) som Sveriges infrastrukturminister.

så klart önskvärd, särskilt för att minska flygberoendet. Med höghastighetståg som går i närmare 360 kilometer i timmen blir transporttiden

Läs mer!

Rutinerad doldis tar över efter Anna Johansson

På torsdagsförmiddagen annonserade Stefan Löfven sin regeringsombildning och berättade att socialdemokraternas gruppledare i riksdagen…

gå i tid, säger Tomas Eneroth till SvD.

Som ny infrastrukturminister blir även Transportstyrelsen Tomas Eneroths ansvar – myndigheten vars

Läs mer!

22 reasons the hyperloop and driverless cars don't mean we don't need HS2

I’m on holiday. Bloody hell, lads I’m literally on holiday. As I write I am on a high-speed train hurtling south through France to the…

, and which won’t solve remotely the same problem anyway?”

11. High speed trains definitely exist. I’m on one now.

12. I really shouldn’t

Läs mer!

Kardonbanan är startpunkten

Debatt Den 5 juli presenterade Sverigeförhandlingen sin rapport ” Utbyggnadsstrategi för höghastighetsjärnvägen”. I den menar man att…

Den 5 juli presenterade Sverigeförhandlingen sin rapport ” Utbyggnadsstrategi för höghastighetsjärnvägen”. I den menar man att Ostlänken bör

Läs mer!