Tågresandet ökar för åttonde året i rad

För åttonde året i rad ökade resandet på järnväg i Sverige under 2018. Det gäller både antalet resor och den totala längden som resenärerna har färdats. En bidragande faktor är det regionala tågresandet som ökar snabbt.

Läs mer!

Samtal om höghastighetståg står still

Innan valet var tonläget högt vad gällde satsningarna på höghastsighetsjärnväg i Sverige. Men sedan dess har det varit påtagligt tyst. Under januariöverenskommelsen mellan regeringen, C och L slöts sa infrastrukturminister Thomas Eneroth (S) att han skulle bjuda in de övriga riksdagspartierna till samtal om framtida höghastighetsjärnvägar.

Läs mer!

Trafikverket utreden social hållbarhet för den nya höghastighetsjärnvägen

När Trafikverket planerar var höghastighetsjärnvägen ska dras, så tittar man också på de sociala aspekterna. Det handlar om att människor ska kunna ta sig till jobb och skola, ströva i skog och mark, besöka kulturminnen, och ha tillgång till sjöar och promenadstråk. – Den nya järnväg som vi planerar ska tillgodose behovet av hållbar rörlighet både nationellt och regionalt.

Läs mer!

Bygg snabbspår och sluta dumsnåla

ÅSIKT Bygg snabbspår och sluta dumsnåla 23 augusti 2019 23:00 Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk. Foto: JANERIK HENRIKSSON/TT LEDARE 1856 satt den nybakade liberale finansministern Johan August Gripenstedt och funderade på hur han skulle finansiera utbyggnaden av järnvägen i landet. Två år tidigare hade riksdagen beslutat att det var statens uppgift.

Läs mer!

Ministern vill stärka Trafikverket – och konkurrensen

Regeringen vill se en ökad statlig styrning av järnvägsunderhållet. Samhällsvinsterna ska utredas fram till årsskiftet. Infrastrukturministern ser inga farhågor i sikte. – Vi vill se till att våra resurser går till järnvägsunderhåll och inte till något annat, säger Tomas Eneroth (S).

Läs mer!

Stockholm är för litet

Stockholm är för litet Stockholm Publicerad 30 jul 2019 kl 09.58 Att hävda att höghastighetsbanorna skulle tränga ut viktiga framtidssatsningar känns trångsynt när man anlägger ett större nationellt perspektiv, skriver Vd:ar för fyra olika handelskamrar. Foto: SHUTTERSTOCK Stephan Müchler, Vd Sydsvenska Handelskammaren.

Läs mer!

Stockholms Handelskammare har fel om höghastighetståg

* FEL FOKUS. För oss blir det märkligt när kritiker till nya stambanor säger att den regionala pendlingen ska prioriteras i stället, skriver företrädare för flera regionala handelskammare. Foto: Johan Nilsson/TT REPLIK.

Läs mer!

Eneroth (S) vill ha beslut om höghastighetståg

Eneroth (S) vill ha beslut om höghastighetståg Det börjar måhända bli lite tröttsamt med diskussionerna kring höghastighetstågens vara eller icke vara. Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) är dock flitigt engagerad för just detta i Almedalen, även om det fortfarande är ganska vaga svar om vart vi är på väg. Sedan Sverigeförhandlingen lämnade in sin slutrapport i december 2017 med underskrifter från berörda kommuner har frågan handlat om finansiering.

Läs mer!

Danmarks planer på vägavgifter ifrågasätts efter EU-dom som underkänner avgifterna i Tyskland

2A xx Published on juni 20th, 2019 | by Johan Wessman 0 Danmarks planer på vägavgifter ifrågasätts efter EU-dom som underkänner avgifterna i Tyskland 2019-06-20: EU-domstolen har underkänt det tyska upplägget med vägavgifter. Det anses diskriminerande eftersom tyska bilister får fordonsskatten sänkt med samma belopp som den planerade vägavgiften. Beslutet i EU-domstolen kan nu bli en käpp i hjulet på de danska planerna om att införa liknande vägavgifter under 202o.

Läs mer!

Nu startar utredningen om var järnvägen ska dras

I sommar påbörjas utredningen om var den nya höghastighetsjärnvägen ska gå på sträckan mellan Göteborg och Borås. Teknikkonsulten Ramboll vann Trafikverkets upphandling och kommer att genomföra utredningen som ska vara klar 2022.

Läs mer!