Nu startar utredningen om var järnvägen ska dras

I sommar påbörjas utredningen om var den nya höghastighetsjärnvägen ska gå på sträckan mellan Göteborg och Borås. Teknikkonsulten Ramboll vann Trafikverkets upphandling och kommer att genomföra utredningen som ska vara klar 2022.

Läs mer!

Järnvägsplan på gång för Linköping

Trafikverket har precis börjat med att ta fram en järnvägsplan för Ostlänken i Linköping som kommer att få stor betydelse för stadsbilden.

Läs mer!

Sverige behöver ny järnväg – nu!

Kapacitetsbristen på Sveriges järnvägar är stor och i kölvattnet av ett kollektivt miljöuppvaknande har den nu blivit än mer påtaglig. Skälen är många till att det brådskar att bygga höghastighetsjärnväg som länkar samman Sverige med Europa. 

Läs mer …

Atkins är med och levererar Danmarks nya höghastighetsjärnväg

När danska kronprinsen Frederik invigde den nya 6 mil långa stambanan mellan Köpenhamn och Ringsted i slutet av maj – var det kulmen på ett uppdrag som betytt åtta års arbete för Atkins i Danmark. Under samverkansuppdraget har Atkins tillsammans med Vässing, EKJ och Sweco levererat uppdraget, uppskattat till 200 miljoner till kunden Banedanmark. Den nya danska höghastighetsbanan som invigdes den 31 maj, är på 6 mil och har en maxhastighet för tågen på 250 km/h.

Läs mer!

De ska kämpa för järnvägen

ÖSTERGÖTLAND Den ideella föreningen Europakorridoren har valt ny styrelse. Deras uttalade mål är att få till en ny järnväg från Stockholm mot Malmö och Göteborg. Julie Tran är en av de nya ledamöterna.

Läs mer!

Julie Tran (C) invald i styrelsen för Europakorridoren

Julie Tran (C) invald i styrelsen för Europakorridoren on, maj 29, 2019 08:57 CET Idag, onsdag, väljs Julie Tran (C) regionråd från Linköping till ordinarie ledamot i styrelsen för Europakorridoren AB. Europakorridoren är en ideell förening som bedriver sitt arbete genom det helägda aktiebolaget Europakorridoren AB. Syftet med verksamheten är att främja tillkomsten av ett modernt tågsystem i södra Sverige, benämnt Europakorridoren.

Läs mer!

Vad kostar det att inte bygga nya stambanor?

Europa står för nästan 75% av vår export. I reda pengar betyder det att våra europeiska grannar betalar oss 1.500 miljarder kronor för varor och tjänster.

Läs mer!

Vad kostar det att inte bygga nya stambanor?

Europa står för nästan 75% av vår export. I reda pengar betyder det att våra europeiska grannar betalar oss 1.500 miljarder kronor för varor och tjänster.

Läs mer!

Ny förbindelse ska utredas

skåne Ytterligare en fast förbindelse över Öresund är av intresse i både Skåne och Själland.

Läs mer!

Ny förbindelse ska utredas

skåne Ytterligare en fast förbindelse över Öresund är av intresse i både Skåne och Själland.

Läs mer!