Hamburg siktar norrut i väntan på Fehmarn Bält-tunneln

År 2028 ska tunneln under Fehmarn Bält öppna. Men samtidigt som arbetena drar igång på den danska sidan pågår fortfarande den rättsliga processen i Tyskland.

Läs mer!

Satsning på snabbtåg kan bli av – regeringen söker ny finansiering

Förhandlingarna om snabbtågen ska inledas under hösten. Regeringen kommer då att gå fram med en ny plan för finansieringen av stambaneprojektet. Det beskedet ger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) till Dagens Industri i dag.

Läs mer!

Klimatet har fått nytt pris

* DÄR SÅG JAG FÖRSTA DAGENS LJUS. Trafikverket har ändrat priset på koldioxid i sina samhällsekonomiska kalkyler, vilket bland annat ökar den samhällsekonomiska vinsten för höghastighetsbanan. Foto: Fredrik Sandberg/TT Vad stort sker, det sker tyst.

Läs mer!

Tågresandet ökar för åttonde året i rad

För åttonde året i rad ökade resandet på järnväg i Sverige under 2018. Det gäller både antalet resor och den totala längden som resenärerna har färdats. En bidragande faktor är det regionala tågresandet som ökar snabbt.

Läs mer!

Samtal om höghastighetståg står still

Innan valet var tonläget högt vad gällde satsningarna på höghastsighetsjärnväg i Sverige. Men sedan dess har det varit påtagligt tyst. Under januariöverenskommelsen mellan regeringen, C och L slöts sa infrastrukturminister Thomas Eneroth (S) att han skulle bjuda in de övriga riksdagspartierna till samtal om framtida höghastighetsjärnvägar.

Läs mer!

Trafikverket utreden social hållbarhet för den nya höghastighetsjärnvägen

När Trafikverket planerar var höghastighetsjärnvägen ska dras, så tittar man också på de sociala aspekterna. Det handlar om att människor ska kunna ta sig till jobb och skola, ströva i skog och mark, besöka kulturminnen, och ha tillgång till sjöar och promenadstråk. – Den nya järnväg som vi planerar ska tillgodose behovet av hållbar rörlighet både nationellt och regionalt.

Läs mer!

Bygg snabbspår och sluta dumsnåla

ÅSIKT Bygg snabbspår och sluta dumsnåla 23 augusti 2019 23:00 Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk. Foto: JANERIK HENRIKSSON/TT LEDARE 1856 satt den nybakade liberale finansministern Johan August Gripenstedt och funderade på hur han skulle finansiera utbyggnaden av järnvägen i landet. Två år tidigare hade riksdagen beslutat att det var statens uppgift.

Läs mer!

Ministern vill stärka Trafikverket – och konkurrensen

Regeringen vill se en ökad statlig styrning av järnvägsunderhållet. Samhällsvinsterna ska utredas fram till årsskiftet. Infrastrukturministern ser inga farhågor i sikte. – Vi vill se till att våra resurser går till järnvägsunderhåll och inte till något annat, säger Tomas Eneroth (S).

Läs mer!

Stockholm är för litet

Stockholm är för litet Stockholm Publicerad 30 jul 2019 kl 09.58 Att hävda att höghastighetsbanorna skulle tränga ut viktiga framtidssatsningar känns trångsynt när man anlägger ett större nationellt perspektiv, skriver Vd:ar för fyra olika handelskamrar. Foto: SHUTTERSTOCK Stephan Müchler, Vd Sydsvenska Handelskammaren.

Läs mer!

Stockholms Handelskammare har fel om höghastighetståg

* FEL FOKUS. För oss blir det märkligt när kritiker till nya stambanor säger att den regionala pendlingen ska prioriteras i stället, skriver företrädare för flera regionala handelskammare. Foto: Johan Nilsson/TT REPLIK.

Läs mer!